Monday, 25 June 2012

"Shopaholic" penyakit terbaru

 


yoeppp
[!]
^_^
penyakit apakah ni ye?
inilah syndrome terbaru yang melanda negara kita etc.
atau dipanggil
 'compulsive  buying disorder'
= kecelaruan membeli belah akibat dorongan nafsu
bagi yang terlepas baca Harian Metro hari ini dan semalam
masha bagi rumusan ckit kat u'alls ye..HeHe
 
 
hah..Meriah kau jah!
 
 "shopaholic" ni sebenarnya adalah penyakit yang terdiri dari gejala ketagihan membeli-belah tanpa menyedari ia sebenarnya satu ‘penyakit’ kerana aktiviti itu dilakukan berulang kali.
kalau nak diikutkan dengan istilah shopping ni memang kebanyakannya di dominasi oleh kaum wanita jelah.
 
 
situasi apakah yang dikatakan 'shopaholic'
 
 >>membabitkan musim tertentu antaranya sewaktu berpindah rumah, menjelang perayaan mahupun apabila sesi persekolahan bakal bermula. 
 
>>emosi seperti contoh ketika individu itu sedang sedih menyebabkannya nak membeli-belah yang dianggap sebagai, terapi pemulihan. Keadaan ini lebih berbahaya kerana emosi tidak stabil dan pembelian akan dilakukan secara membuta tuli.
 
>>apabila terpampang iklan-iklan SALE,jualan runtuh,promosi hebat,nilai hebat,best price! dll.
  
"shopaholic" dikatakan penyakit apabila individu hilang pertimbangan untuk membeli,mereka mempunyai wang walaupun cuma sedikit,mencuri,obesiti (membeli makanan mengikut nafsu),
meminjam untuk berbelanja.
 
HuHu
adakah ekau! kamu! awak! encik! cik! saya! (hehe)
ada tanda-tanda penyakit ini 
cepat-cepatlah jumpa Doctor berhampiran ye!
HeHe
cekedaut~


Nota kaki cagu : tak sempat nak bw u'alls exp. GSF my love..hehe..malam ni insyaallah aku terjah korang...jaga-jaga!

Syok tak Entry Masha? Commentla..peace ok!

24 comments:

Deqla manjew said...

alamakkk.. deqla ada penyakit tu la..hahaha

Si Matatajam said...

Pihak shopping mall pun mmg wat sale tak abih2 spjg thn.. Lagi la penyakit shopaholic tu makin mjadi jadi...

Wanieys said...

duit banyak boleh la jd shopaholic....hahha

are_lin@yu said...

ayu suka window shopping ja..ada budget lbih baru fikir shopping..maknanyatak tergolong dlm ni lg lah kan..hehe

lelamaisara said...

kau kan masah..hahahhaha

Arina Shamsul said...

kadang2 penyakit ni berjangkit juga dengan saya dear..tapi

cepat2 saya minum air cap badak..surut la penyakit tu..hahaha.

ieedaz @ mama_isha said...

alamak..memang nak kena gi checkup ni..rasenya macam dh lame kena penyakit ini..hehe

sHaR!Na eLyaNa said...

shopping time !!! hehehe..like it..follow kamu ya..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

nsib duit xbnyk sgt,so xde la asyik nk shopping...hihi

dyabunga said...

nasib baik dya xde tanda2 ni..hahaha.. dya menanti kedatangan masha..haha

cendol said...

whoaa haha.kalau shopaholic mase time tak de duit tu yg payah tu haha

Chic Na said...

ada la jugak tp tak selalu. ikut musim. kehkehkeh.. :)

Yana Libra said...

saya pun ada sikit virus shopaholic tu lah..huhu..camne ni~

LYAfrina said...

huhu..bahaya.. lya kecenderungan membeli baju2 n kaut asya lak..xleh tahan nafsu.. sendri punya ok je..kdg2 tu..xpela x beli pon..kalo bju2 bdk..aduyaii..geram

izan mama mia said...

sesekali jew..xleh sll...

~Sweet Honesty~ said...

harap maklongg yea..sweety xla shopaholic smpai nk mencuri..kekekeke

aReLaN said...

perempuan dan shopping memang tak dapat dipisahkan.laki2 ni kalau shopping besenya sebelum keluar rumah dah ada bnda nak beli.pompuan ni len sket.bila keluar, makin banyak benda dia nak beli.aiyooo

Dieyna said...

tk jd shopaholic lg tapi suka window shopping hehe

Solehah Shamsuddin said...

amboi,ske shopaholic ye.hehe

Noraim said...

shopaholic ni terjadi kalau terlampau ikutkan nafsu. hmm.


nasib baik sy tak. hikhik.

Michelle Hopell said...

penyakit ni bejangjit ke hehehehe xD
rasa2 pompuan ada penyakit nie ngee

9n0L4 said...

huhu. bahaye sakit sindrom gini. boleh pokai. hehe.

Miss BaNu said...

nasiblaa sy bkan tergolong jenis shopaholic ni..cuma sy hantu buku/novel jer hehehe

Deq's Qienz said...

ermm kdg² ader jugak pyakit tuh..hehee