Tuesday, 22 May 2012

Huarghhhhh~ada kualiti ke tidur saya?



yoeh!
**HeHe**
^_^

sedap betul Masha tido panjang arini..hee
sampai matahari dah dok meninggi pun masih lena lagi kat katil..
untungla mak memahami puteri dye ni penat+mengantuk gara-gara
kerja lewat malam sampai ke awal pagi...
tu yang balik keje tido sampai tak ingat matahari dah timbul
HeHe
(bukan selalu tau)

so,Masha pun terfikir tidur pun perlu nak ada kualiti kan?
sbb ape?
sbb hampir 30% dalam 24 jam sehari kita habiskan masa kita untuk tidur.
tidur yang terganggu juga,akan mengganggu kerja seharian kita.

makanya,kalau tidur tu :~

Gelapkan atau malapkan lampu bilik tidur
insya'Allah dalam masa 30min mata mesti akan mula kuyu,suasana yang gelap
jugak akan buatkan kita lebih tenteram dan relax.

sistem pengudaraan yang baik
buka jendela bilik untuk ventilasi yang baik
kalau bilik berbau nak tidur pun kurang selesa dan tak segar.

Tempat tidur adalah tempat tido dan seks sahaja
ada yang sesetengahnya tempat tidur tu lah tempat nak lipat baju,makan snek la
dah macam cafe pulak.
kan makin susah nak tido kalau macam tu..

Susun atur dan warna bilik 
sesekali ada kelapangan susun atur dan warna semula ruang bilik anda.
sbb kadang2 kita bosan jugak pandang bilik sama je kan..
ubah mood supaya nampak sentiasa ada pembaharuan.


pilih tempat tidur yang sesuai
ada jugak yang boleh tidur di tempat yang bising,ramai orang dsb.
mungkin kita patut sedar tidur perlukan tempat yang selesa dan sunyi
supaya dapat tidur dengan nyenyak.

 baca doa sebelum dan bangun tidur
Doa sebelum tidur
                                                       بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ                                                        
  bismikallahumma ahya wa amutu
                                                                          Artinya :
                                               Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati

Doa bangun tidur
                                        اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِى أَحْيَانَا بَعْدَمَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
                                      alhamdulillahil ladzi ahyana ba’da ma amatana wailaihin nusyur
                                                                         Artinya :
                                Segala puji bagi Allah yang menghidupkan aku kembali setelah
                                           mematikan aku dan kepada Allah akan bangkit





Nota kaki cagu : punye selesa tidur jangan sampai terlajak nak g kerja pula ok!

Syok tak Entry Masha? Commentla..peace ok!

16 comments:

Emma said...

sy x bleh tdo kalo lmpu masi on.. mst suasana gelap baru r bleh tdo.. kih3.. btw, sy suka lipat baju n makan keropok atas katil smbil tgk muvie kt lptop.. kih3

Aine Ainun said...

Betul2..,.
Suka n3 ni..;)

sy kalo kurg tido,
sy akan cr masa utk claim semula tido tu..

Chic Na said...

tido tu penting. cik na kalo xtido semalaman mmg xleh nak keja lah. :)

Si Matatajam said...

Bagusnya info ni.. M slalu tdo x berkualiti

9n0L4 said...

tabiat tidur yg baik kene amal juge. terutama dr segi mase. ;)

teha said...

tido sy berkuali rase nye.. kekeke :)

@ deqla manjew said...

slm knl dari GSF.. huhu..sy suka tido...tido tu best kan? hihihi

Cik Nur said...

tapikan, kalau dah penat sgt, xsmpai 30 minit, tiga saat pun dah boleh pejam..hihihi..

Masha Meisters said...

ehehe...
Masha pun kadang tido xberape nak kualiti...hihi
kalau dah penat tu xdan nak mandi dah terlelap..tngu mak kejut baru nak mandi..
kihkihkih

lelamaisara said...

suke sangat tidur...tapi Alesya selalu kacau tidur ku....
Huwaaa....

are_lin@yu said...

nice ja tgk blk ni..hehe

Cik Aini Lavender's said...

haish,
ai pun mmg kaki tdo la misya..pernah ai kj 12 jam sbb ada prob then blk tdo pun 12 jam jgk.hahaha cover blk :)

~Sweet Honesty~ said...

setujukkk!! bilik harus gelapp.. hihi

9n0L4 said...

huhu. jgn amal tidur sblm mndi, nnt daki peluh lekat kat badan. :p

Yumida said...

btul tu sis..suasana tmpt tdo tu pntg..pemilihan bantal gak..klo yg jenis tinggi..mmg sakit leher bila bgn nnti

Mr Iqbal Abdullah said...

saya dah jadi habis, sblm tido..baring2 sambil mengadap laptop...walaupun laptop tu just on tak pasang apa2.. ngadap sampai tertido....hehe